30. Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu
Drodzy Państwo,
w czasie pandemii Covid-19, której skutków społecznych i gospodarczych nie sposób dziś sobie wyobrazić, zapraszamy Państwa na festiwal pod nazwą „Człowiek w Zagrożeniu”.
Na pozór to misja straceńcza – zapewne są Państwo przybici spadającymi na Was dzień po dniu złymi wiadomościami. Media bombardują nas nimi z taką siłą i prędkością, że zapominamy, czym żyliśmy przedwczoraj, a co rozpalało emocje miesiąc temu. Gdy trudno o wytchnienie, proponujemy pogłębioną refleksję nad współczesnym światem, by spróbować, każdy na miarę swoich możliwości, świat ów zmienić. Zrozumieć, że to od nas zależy, czy planeta przetrwa, czy rozmaitym „słabszym”, „innym”, będzie się odbierać ich prawa. Że przy naturalnym skupieniu na polskich sprawach, warto także wiedzieć, co dzieje się na Białorusi, w Syrii, Sri Lance czy Meksyku. Warto zastanowić się, czy rzeczywiście historia niczego nas nie uczy oraz pamiętać, że w człowieku jest wielka siła, którą może spożytkować i w złych celach, i w dobrych – takich przykładów znajdą Państwo na festiwalu wiele.
Zapraszamy Państwa nie tylko do intelektualnego i emocjonalnego pochylenia się nad współczesnością, ale także na filmową i reporterską ucztę. Przygotowaliśmy 87 filmów, 13 reportaży telewizyjnych i 8 radiowych.
Na tegoroczny Festiwal złożą się:
– Konkurs filmów dokumentalnych, a w nim 25 tytułów nakręconych w 2019 i 2020 roku, wśród których znajdą się zarówno filmy nagradzane na najważniejszych festiwalach filmowych, jak i skromniejsze, ale za wszech miar godne obejrzenia propozycje;
– Konkurs reportaży telewizyjnych, a w nim: 13 poruszających produkcji udowadniających, że niezależne i wrażliwe na krzywdę ludzką dziennikarstwo ma głęboki sens, wykraczający poza ideologiczne podziały;
– Konkurs reportaży radiowych, a w nim 8 aktualnych i wartościowych propozycji z rozgłośni publicznego radia z różnych zakątków Polski, uzupełnionych dwoma dodatkowymi wydarzeniami przybliżającymi sztukę reportażu radiowego;
– Pokazy specjalne: 22 nowe i nieco starsze filmy łączące frapującą treść i atrakcyjną formę, poprzez które chcemy zachęcić do zainteresowania się nad kilkoma z licznych problemów współczesnego świata, takimi jak wpływ represyjnych rządów na jednostkę, zanieczyszczenie środowiska, konflikty zbrojne w różnych częściach świata, bieda, ale też na prawdziwych przykładach, które mogą dodać Państwu otuchy;
– Retrospektywa Andrzeja Fidyka, obejmująca pięć, wybranych przez reżysera, mniej znanych filmów z lat 80., krytycznie portretujących rzeczywistość upadającego PRL, a w jednym przypadku rodzącego się nowego porządku;
– Retrospektywa izraelskich dokumentalistów Baracka i Tomera Heymannów, którzy w większości z pięciu filmów przybliżają problemy ludzi LGBT;
– Uczta dla koneserów, czyli podróż przez zmieniające się w treści i w formie kino dokumentalne wolnej Polski poprzez projekcje wszystkich 30 filmów nagrodzonych na poprzednich festiwalach „Człowiek w Zagrożeniu” Białą Kobrą.
Zapraszamy także na ponad 40 rozmów z autorami filmów i reportaży prezentowanych w konkursach – nie zastąpią rozmów na żywo, które są ogromną wartością festiwalu i sprawiają tyle satysfakcji, ale w znakomity sposób uzupełnią projekcje.
Bohater powieści „Cień eunucha” katalońskiego pisarza Jaume Cambre mówił: „Przez całe życie zaczynałem i kończyłem jakieś etapy, zawsze z niekorzystnym dla mojej duszy saldem”. Życzymy Państwu, by te słowa były dla Państwa, mimo skrajnie trudnych okoliczności, tylko literacką fikcją. A jeśli coroczne spotkania z Festiwalem Mediów Człowiek w Zagrożeniu choć w małym stopniu się do tego przyczynią, będziemy odczuwać ogromną satysfakcję.
Żeby obejrzeć filmy wystarczy wejść na stronę internetową: www.czlowiekwzagrozeniu.pl lub www.dafilms.pl
Podczas 30. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu zaprezentujemy m.in:
Acasa, mój dom (Rumunia, Finlandia, Niemcy, 2020)
Reżyseria: Radu Ciorniciuc. 85’
Romska rodzina od wielu lat mieszkająca na bagnach rezerwatu przyrody w Bukareszcie zostaje zmuszona do przeprowadzki do mieszkania w apartamentowcu. Romowie próbują zaaklimatyzować się do życia w innych warunkach, odnaleźć się w świecie technologii i nowych obowiązków.
Nasze miejsce na ziemi (USA, 2018)
reżyseria: John Chester. 91’
Czasem problemy stają się szansą. Reżyser John Chester razem z żoną Molly są zmuszeni do opuszczenia swojego mieszkania w Los Angeles z błahego powodu – szczekanie ich psa drażni sąsiadów. Ta przypadkowa zmiana staje się dla nich pierwszym krokiem do spełnienia marzenia o własnej ekologicznej, biodynamicznej farmie. 10 tysięcy nowych drzew, 200 rodzajów upraw, hodowanie zwierząt bez użycia technologii i chemii to część ich ambitnego, realizowanego w Kalifornii, planu.
Mifune: Ostatni Samuraj (Japonia, 2015)
Reżyseria: Steven Okazaki. 80’
Życie artysty, to często historia z drugim dnem, czego dowodzi film o życiu jednego z najbardziej znanych i cenionych japońskich aktorów. Nagrodzony Oscarem, dokumentalista Steven Okazaki przedstawia filmową ścieżkę Toshiro Mifune od jej początków, przez złoty okres pracy z Akirą Kurosawą, po zakończenie kariery, nie stroniąc od mrocznych sekretów z życia prywatnego. Dokument uzupełniają wypowiedzi znanych twórców, m.in. Stevena Spielberga, Martina Scorsese czy Kôji Yakusho.
Ściana cieni (Polska, Niemcy 2020)
reżyseria: Eliza Kubarska. 94’
Uniwersalna opowieść o zderzeniu dwóch kultur. dla himalaistów sięgająca niemal 8000 m n.p.m. Kumbhakarna, zwana też Jannu, to wymarzony cel do zdobycia. Dla nepalskich Szerpów – jedna z ostatnich świętych gór. Choć według miejscowych wierzeń jej szczyt zamieszkany jest przez bogów i ludzie nie mają prawa wkraczać na ich teren, niepiśmienny Nada decyduje się na udział w wyprawie polsko-rosyjskiego zespołu wspinaczy.
Witamy w Czeczenii (USA, 2020)
reżyseria: David France. 107’
Tortury, prześladowania, więzienie, egzekucje – to część codzienności współczesnej Czeczenii, od kiedy rządzący nią od 2016 roku tyran Ramzan Kadyrow postanowił zlikwidować w swoim kraju społeczność LGBTQ+. Zagrożeni Czeczeni zmuszeni są do ucieczki z kraju, którą umożliwia im podziemna siatka aktywistów, którym towarzyszy nawet w skrajnie niebezpiecznych sytuacjach kamera David’a France. Mrożący krew w żyłach obraz Czeczenii, który zmusza do postawienia pytania jak niebezpieczna może być skrajna nietolerancja i polityka tyrana.