kolorowa lokomotywa logo

KOLOROWA LOKOMOTYWA

Aktualności

 

kolorowa lokomotywa logo

 

Kolorowa Lokomotywa 2014

Łódzki Dom Kultury rozpoczyna realizację II edycji projektu pn. „Kolorowa Lokomotywa – projekt ekologiczno-artystyczny dla dzieci z województwa łódzkiego”. Tym razem wspólnie poznawać będziemy łódzką małą ojczyznę.

Ideą projektu, w którym weźmie udział 840 dzieci, jest stworzenie programu edukacji ekologicznej, łączącego warsztaty artystyczne z praktycznymi zadaniami ochrony i pielęgnowania najbliższego otoczenia. Uczestnikami projektu są dzieci z czterdziestu dwóch gmin województwa łódzkiego: Czarnocin, Aleksandrów, Gorzkowice, Lututów, Łubnice, Sokolniki, Buczek, Łask, Bolimów, Lipce Reymontowskie, Kowiesy, Dmosin, Jeżów, Dąbrówka Duża, Rogów, Mniszków, Sławno, Biała Rawska, Osjaków, Konopnica, Rzgów, Koluszki, Inowłódz, Ujazd, Czerniewice, Goszczanów, Klonowa, Złoczew, Świnice Warckie, Wielgomłyny, Przedbórz, Nieborów, Kiernozia, Drużbice, Szczerców, Zdzieszulice Dolne, Bedlno, Nowe Ostrowy, Ksawerów, Zapolice, Rząśnia, Pęczniew.

Partnerami realizującymi poszczególne warsztaty w ramach projektu są: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Dom Papiernika przy Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Politechnika Łódzka Instytut Architektury i Urbanistyki.

Projekt poprzez proponowany program edukacji ekologiczno-artystycznej ma na celu zainteresowanie młodych ludzi regionu łódzkiego tradycją i historią Łodzi oraz ich przejawami we współczesnej aktywności ośrodków akademickich i centrów kultury. Kierując swoją ofertę do uboższych gmin woj. łódzkiego, Wnioskodawca adresuje ją do dzieci i młodzieży, mających ograniczony kontakt z ofertą ekologiczno-artystyczną dużych aglomeracji, jaką niewątpliwie jest miasto Łódź. Projekt tym samym ma za zadanie przeciwdziałać depopulacji, migracji młodych ludzi z województwa łódzkiego do innych regionów w Polsce. Dąży również do przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu młodzieży wiejskiej łódzkiego w dostępie do edukacji.

Projekt został dofinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.

Wszystkie działania merytoryczne projektu ukierunkowane są na stworzenie spektaklu teatralnego do wiersza Juliana Tuwima „Ptasie radio”. Autorami scenariusza spektakli będą nauczyciele i animatorzy kultury z placówek partnerskich. Aktorami zaś dzieci biorące udział w projekcie.
Uczestnicy projektu wezmą udział w warsztatach realizujących ideę recyklingu; celem zajęć jest wykonanie kostiumów, scenografii, aranżacji wnętrz do przedstawienia „Ptasie radio”.

Projekt obejmuje realizację 6 typów warsztatów, które bazują na idei recyklingu:

1. Tkanina, warsztat z tkaniny i koronki
Na warsztatach odbiorcy poznają techniki wykonywania drobnych przedmiotów artystycznych z różnych rodzajów tkanin, koronek, tiulu, nici, włóczki, pasmanterii, itp., które zostały przeznaczone do wyrzucenia, a jednak w tym wypadku dano im „drugie życie”. Użyte materiały poddane zostaną fizycznemu recyklingowi.

2. Tkanina, warsztat z filcowania na mokro.
Uczestnicy wykonają unikatowe płaskie kompozycje kolorystyczne bądź drobne przedmioty dekoracyjne, które będą stanowiły elementy ubioru i scenografii. Do warsztatów zostaną wykorzystane odrzuty i resztki wełny czesankowej.

3. Tkanina, warsztat z projektowania ubiorów i elementów scenograficznych z surowców odzyskanych.
Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z metodami konstruowania ubiorów scenicznych oraz elementów scenograficznych z materiałów odzyskanych: papieru, tektury, tkanin, włókien.

4. Papier, warsztat odzyskiwania i produkcji papieru
Zostanie zaprezentowany proces powstawania papieru z surowców wtórnych. Uczestnicy warsztatu będą mogli przekonać się na własne oczy, jak mało skomplikowane jest uzyskanie papieru ze słomy czy drewna i co trzeba zrobić, aby ten papier uzyskać. Za tworzywo do robienia papieru zostaną wykorzystane zmiażdżone i rozdrobnione włókna roślinne, np. słomy.

5. Warsztaty ze scenografii ekologicznej – inspiracja architekturą biomorficzną
Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z rozwiązaniami pro-środowiskowymi szczególnie dotyczącymi przestrzeni publicznych. W trakcie zajęć zostaną wykonane elementy dekoracji nawiązujące do proekologicznych rozwiązań architektonicznych m.in. z tektury.

6. Warsztat teatralny
Realizowany będą na terenie powiatowych/gminnych/miejsko-gminnych centrów kultury do wiersza „Ptasie radio”. Autorami scenariusza spektakli będą nauczyciele i animatorzy kultury z placówek partnerskich. Aktorami zaś dzieci z placówek partnerskich.

„Kolorowa Lokomotywa… Poznaj łódzką małą ojczyznę” to również konkursy inspirowane warsztatami ekologiczno-artystycznymi:
1. Konkurs na ekologiczny kostium
2. Konkurs na ekologiczną scenografię
[oba skierowane do dzieci uczestniczących w warsztatach projektowych]

Oraz konkursy dotyczące finalnego działania – spektaklu:
1. Konkurs na scenariusz spektaklu do wiersza „Ptasie radio” (skierowany do nauczycieli i animatorów kultury z placówek partnerskich)
2. Konkurs na wykonanie i grę aktorską w spektaklu inspirowanym wierszem J. Tuwima „Ptasie radio”.